امروزه آموزش فن بیان زهرا شیراحمدی برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و به دغدغه بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است. هر پدر و مادری دوست دارد فرزندشان خوب صحبت کند و اطمینان داشته باشد که می تواند به آن افتخار کند. آیا تا به حال دیده اید که این موضوع مهم در مدرسه تدریس شود؟ جالب اینجاست که آنها آموزش های زیادی دیده اند. اما از این آموزش مهم غافل می شوند! اگر از دوران کودکی تکنیک های بیان قوی دارید و در جامعه خوب به نظر می رسید روند توسعه سریعتر پیش خواهد رفت. زمانی که بچه ها مهارت های ابراز وجود و اعتماد به نفس بالایی دارند او از نظر شغلی، مالی، اجتماعی و غیره به سرعت رشد خواهد کرد.

داشتن قدرت بیان و مهارت های ارتباطی

همانطور که می دانید داشتن مهارت های ارتباطی تاثیر زیادی در موفقیت و آینده فرزندانمان به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی دارد. اما سوال اینجاست که چگونه می توانیم مهارت های ارتباطی کودکان را توسعه دهیم و مهارت های ارتباطی آنها را تقویت کنیم. در طول این مقاله قصد داریم به ده راهکار ساده که می تواند در مهارت های ارتباطی و بیانی فرزندانمان بسیار موثر باشد اشاره کنیم.

ریشه ضعف بیان در جوانی است.

گاهی اوقات دیدن چهره‌های قرمز کودکانمان هنگام صحبت در جمع یا احساس انزوا در مکان‌های اجتماعی و تعامل با دیگران برای ما شرم‌آورتر از خود کوک است. مثال بارز این بیزاری ترسی است که کودک ممکن است از صحبت کردن در کلاس یا در فعالیت های شفاهی در ابتدای تحصیل داشته باشد. لوک و هالی دو گفتاردرمانگر هستند که با کودکان و بزرگسالان در تمام سنین کار کرده اند. آنها می گویند رایج ترین سوالی که با آن مواجه می شوند این است که "چگونه می توانیم مهارت های ارتباطی را در کودک خود توسعه دهیم؟"

نکاتی از لوکاس و هالی

لوک و هالی ده نکته عالی برای رشد مهارت های ارتباطی و بیانی کودکان دارند و معتقدند این نکات مهارت های گفتاری و زبانی کودکان را بهبود می بخشد.

در زیر به چگونگی تقویت فن بیان در کودکان و روش های انجام این کار می پردازیم.

اهمیت مهارت های گفتاری زهرا شیراحمدی برای کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان امروزی اساساً همان افرادی هستند که باید آینده ساز جامعه باشند و در مدت کوتاهی افراد فعال جامعه خواهند بود. به همین دلیل است که والدین امروزی این موضوع را دنبال می‌کنند تا فرزندشان خوب صحبت کند و به شیوه‌های مختلف بیان خوبی داشته باشد.

علاوه بر این، هر چه جوان تر و جوان تر شروع شود، نتایج بهتر و قوی تر در بزرگسالی خواهد بود. بنابراین توصیه می کنیم مشکل آموزش مهارت های مختلف به فرزندان خود را برای موفقیت و توانمندسازی از دوران کودکی دنبال کنید.

فرزند خود را به عنوان یک شریک گفتگو بپذیرید

آن را به عنوان صحبت با بزرگسالی در نظر بگیرید که در حال گفتگوی کامل با فرزند شما است. بنابراین وقتی با فرزندتان صحبت می کنید، توجه کنید، چشمان خود را باز نگه دارید و منتظر باشید تا او پاسخ دهد. البته کودک شما اغلب صداهایی تولید می کند که شما آنها را درک نمی کنید (بی معنی و نامفهوم). اما به من فرصتی بده تا دوباره صحبت کنم. حدس بزنید که او چه می گوید و بر اساس حدس خود به آن ادامه دهید. حتی اگر معنی آن را نفهمید. همیشه سعی کنید با صدای کودک با او صحبت نکنید. البته گهگاهی اشکالی ندارد، اما از 9 ماهگی این فعالیت را محدود کنید، به کودک فرصت دهید و منتظر بمانید.

به کودکان زمان کافی برای فکر کردن و پاسخ دادن بدهید

اکثر ما عادت داریم قبل از اینکه طرف مقابل صحبتش را تمام کند صحبت کنیم. این گونه صحبت کردن با بچه ها اشتباه است. کودکان برای پاسخ به سوالات شما به زمان نیاز دارند. استفاده از قانون انتظار 5 تا 10 ثانیه راه حل خوبی برای دادن زمان کافی به کودکان برای تفکر و پاسخ است. قانون 5 تا 10 ثانیه علاوه بر تقویت مهارت های ارتباطی و عاطفی کودکان می تواند در بهبود لکنت برخی از کودکان بسیار موثر باشد.

فرهنگ لغت محدود

اگر متوجه مشکلی شدید که اکثر کودکان با آن مواجه هستند، زمانی است که از آنها خواسته می شود در مدرسه جمله بسازند. آنها معمولاً نمی توانند این کار را انجام دهند، یا اگر انجام دهند، جملات بدی می سازند. معقول و معقول هستند.

شاید شما متوجه این واقعیت نشده باشید، اما دلیل این امر این است که فرزند شما دایره واژگان محدودی دارد. به همین دلیل است که قبولی در آزمون غیرممکن است. دایره لغات او را گسترش دهید و کلمات بیشتری را به او بیاموزید.

توجه آنها را به کلمات جلب کنید

یکی از دلایل اصلی که بزرگسالان و کودکان با مشکلات واژگانی مواجه می شوند این است که هر روز کلمات زیادی را می شنوند یا می خوانند اما به آنها توجه نمی کنند. بنابراین هنگام صحبت با کمبود کلمات مواجه می شوند، باید به یاد داشته باشید که کودک خود را تشویق کنید تا نسبت به کلمات جدیدی که می شنود حساس باشد و سعی کنید آنها را با تمام معنا و اهمیت آنها درک کنید.

یک فرهنگ لغت تصویری برای او آماده کنید

استفاده از کتاب های واژگان کودکان یکی از بهترین راه ها برای آشنایی کودک با بسیاری از کلمات جدید است. این کتاب های مصور با نقاشی های جذاب و بامزه کلمات جدیدی را به کودک شما آموزش می دهند. بنابراین انتخاب بسیار خوبی است که نمونه هایی از این دیکشنری ها را برای کودکان خود تهیه کنید و با آموزش استفاده صحیح از آنها به کودک خود در یادگیری بیشتر و جدیدتر لغات و حفظ آنها در حافظه خود کمک کنید. در کنار روش های دیگری مانند ساخت فرهنگ لغت، داستان، یافتن لغات گمشده در جملات، ساختن فلش کارت و انواع بازی های کلمه ای می توان برای گسترش دایره لغات کودکان استفاده کرد.

بر شرم و کمرویی غلبه کنید

یکی از دلایلی که باعث می شود فرزندان شما با وجود داشتن چیزهای مفید در جمع شروع به صحبت نکنند، خجالتی بودن آنهاست. به دلیل این کمرویی، کودک نمی تواند در جمع خوب صحبت کند. به همین دلیل، اگر می خواهید فرزندتان بتواند به راحتی صحبت کند و آنچه در ذهنش است به اشتراک بگذارد، ابتدا باید روی یافتن راه هایی برای کمک به او برای غلبه بر کمرویی تمرکز کنید. از کمرویی او غلبه کنید.

تقویت احساس استقلال کودکان از طریق مهارت های بیانی کودکان:

ما نباید فرزندانمان را نسخه ای از خود بدانیم بلکه باید آنها را افراد متفاوتی با نگرش ها، سلیقه ها، احساسات، خواسته ها و رویاهای متفاوت بدانیم، حال این سوال پیش می آید که چگونه به کودکان کمک کنیم؟ فرد مستقل؟ وقتی به آنها اجازه می دهند از اشتباهات خود درس بگیرند، گفتنش آسان است، اما من دیده ام که والدینی به بچه هایشان نگاه می کنند که سعی می کنند بند کفش هایشان را برای چند ثانیه ببندند و سپس به سرعت خم می شوند و این کار را برای بچه هایشان انجام می دهند.