وقتی در جمع شروع به صحبت می کنید، فقط نحوه صحبت کردنتان مهم نیست، بلکه زبان بدن شما نیز مهم است. زبان بدن احساسات درونی شما را نشان می دهد و تاثیر زیادی در انتقال پیام شما دارد. دانستن زبان بدن در سخنرانی عمومی به شما کمک می کند تا کیفیت گفتار خود را بهبود ببخشید. زبان بدن در گفتار شامل حالات چهره، حالت و حرکات است و باید با اصول اجرا شود.

در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد حرکات بدن در گفتار بدانید را توضیح خواهیم داد. این موضوعات شامل اهمیت زبان بدن در گفتار، نکات کلیدی زبان بدن در گفتار و انواع زبان بدن در گفتار است. بنابراین، اگر می خواهید کیفیت سخنرانی خود را بهبود بخشید، از شما دعوت می کنیم که با شیراحمدی همراه باشید.

زبان بدن چیست؟

به زبان ساده، زبان بدن راهی است که بدن شما بدون استفاده از کلمات با هم ارتباط برقرار می کند. در واقع، زبان بدن ترکیبی از حالات چهره، ژست ها و حرکات یک فرد است که می تواند آنچه را که شما به آن فکر می کنید به دیگران منتقل کند.

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما زبان بدن تأثیر مستقیمی بر آنچه می گوییم و کارهای مهمی که انجام می دهیم دارد. در زیر، چند نمونه ساده از تأثیر زبان بدن در بسیاری از زمینه‌های مختلف را به شما نشان خواهیم داد.

در این لحظه به خودتان فکر کنید و به بدن خود نگاه کنید. چگونه می نشینی یا می ایستی؟ چهره شما چیست اخم می کنی یا می خندی؟ نشسته ای یا ایستاده؟

اگر کسی از شما در همان ژستی که می خواهید بگیرید عکس بگیرد، مردم بر اساس وضعیت بدنتان در مورد شما چه فکری می کنند؟ آیا مردم فکر می کنند شما فردی صمیمی و خوش برخورد هستید یا فردی خجالتی که به شما نزدیک نمی شود؟ زبان بدن شما کاملا برعکس خلق و خوی شماست. زیرا ممکن است با این موضوع مخالف باشید، اما زبان بدن شما خلاف آن را ثابت می کند.

اکثر مردم سعی می کنند با اعتماد به نفس و کاملاً آگاه در مورد موضوع ظاهر شوند. یا می توانند نشان دهند که از شنیدن یک موضوع خاص خوشحال و هیجان زده هستند. این چیزی است که شما می خواهید بیان کنید، اما اگر زبان بدن (حرکات و چهره) شما در این حالت نباشد، در بیان حالت واقعی خود به دیگران موفق نخواهید شد.

ممکن است اغلب احساس کنید که همه در زیر شما هستند و دیگران با رفتار شما مشکلی ندارند. اما واقعیت چیز دیگری است، زیرا زبان بدن شما باید با حالت درونی شما سازگار باشد، نمی توانید.

حقیقت این است که زبان بدن به احساسات درونی افراد خیانت می کند زیرا به شما نشان نمی دهد که چگونه هستید. ممکن است وقتی با مشکل خاصی روبرو می شوید چیزی نگویید یا انکار کنید، اما زبان بدن شما احساس شما را به شما می گوید. پس می توان گفت زبان بدن در موقعیت های مختلف موثر است و در صورت عدم توجه به آن در ضرر بزرگی قرار خواهید گرفت.

اهمیت زبان بدن در گفتار

یکی از مهمترین عوامل موفقیت یا شکست در سخنرانی عمومی، زبان بدن است. در واقع، اگر بدن شما با احساسات درونی شما موافق نباشد، به شما اجازه صحبت نمی دهد. بنابراین هنگام تمرین بهتر صحبت کردن، مهم است که روی زبان بدن خود کار کنید.

اگر زبان شما خوب باشد، می توانید به راحتی و با اطمینان صحبت کنید. برای موفقیت در این زمینه، باید تکنیک هایی را بدانید که به شما کمک می کند زبان خود را ارتقا دهید و از آنها برای تبدیل شدن به یک سخنران مسلط استفاده کنید.

در زیر انواع زبان بدن در گفتار و نکاتی که برای بهبود آن باید بدانید را به طور کامل توضیح خواهیم داد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می خواهید یک سخنران موفق باشید، باید روی زبان بدن خود در سخنرانی خود کار کنید. اهمیت زبان بدن در سخنرانی بسیار خوب است زیرا اجرای صحیح حرکات بدن در سخنرانی به شما کمک می کند از خستگی مخاطب جلوگیری کنید و سخنرانی موفق و خوبی داشته باشید.

انواع زبان بدن در گفتار

اگر می خواهید مخاطب توجه بیشتری به کلمات شما داشته باشد، باید در حین صحبت کردن روی زبان بدن خود کار کنید و ارائه بهتری داشته باشید. قبل از آن، باید بدانید که چه نوع زبان بدن در گفتار وجود دارد و چگونه از آنها استفاده کنید. دانستن انواع زبان بدن در سخنرانی به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری بر روی مخاطبان و عملکرد خود داشته باشید و یک سخنرانی موفق را تجربه کنید. به طور کلی انواع حرکات بدن در گفتار عبارتند از:

1- ارتباط چشمی در گفتار

تماس چشمی یکی از مهمترین انواع زبان بدن در گفتار است. مهم نیست که چقدر مخاطب شما زیاد است. اگر می خواهید جلوی جمعیت صحبت کنید، شما باید به شدت با مخاطبان خود درگیر شوید. تماس چشمی به معنای نگاه کردن به همه افراد در سالن سخنرانی نیست. هدف برقراری ارتباط چشمی با مخاطبان علاقه مند و افزایش توجه آنها به سخنرانی شما است.

تماس چشمی در حین سخنرانی، اعتماد به نفس گوینده را افزایش می دهد و توجه مخاطب را به خود جلب می کند. بنابراین، باید یاد بگیرید که چگونه و چه زمانی از تماس چشمی استفاده کنید. برای این کار باید حدود 2 تا 3 ثانیه به مخاطب نگاه کنید. این به این دلیل است که نگاه کردن به چشمان مخاطب می تواند باعث آزار و ناراحتی آنها شود.

به عبارت دیگر، هدف از تماس چشمی، آزمایش رفتار مخاطب است. آیا آنها علاقه مند هستند و از آنچه شما می گویید لذت می برند؟ وقتی ارتباط چشمی خوبی با مخاطب برقرار می کنید، نشان می دهد که برای مخاطب ارزش قائل هستید و واقعاً می خواهید با آنها صحبت کنید. بنابراین اگر می خواهید موفق صحبت کنید و مخاطب را خسته نکنید، باید تمام فنون ارتباط چشمی را یاد بگیرید و اصولاً از آنها استفاده کنید.

2- حالات چهره

حالت چهره شکل دیگری از زبان بدن است که نباید نادیده گرفته شود. حالت چهره شما چیزهای زیادی در مورد شما به مخاطب می گوید. به عبارت دیگر، می توان گفت که حالت چهره شما گویای همه چیز است. صورت شما می تواند تاثیر منفی یا مثبت داشته باشد. اگر نتوانید حالت چهره خود را کنترل کنید، تأثیر منفی خواهد داشت، اما اگر از چهره خود برای انتقال پیام خود استفاده کنید، تأثیر مثبت خواهد داشت.

گویندگی یکی از سخت ترین حرفه های دنیاست. به همین دلیل است که بیشتر این گونه افراد ترس در چشمانشان است. به همین دلیل مهم است که حالت چهره خود را کنترل کنید و خود را با اطمینان نشان دهید. حالات خوب صورت باعث کاهش استرس در هنگام سخنرانی در جمع می شود و ارائه شما را بهبود می بخشد.

حالت چهره چیزی است که همه دارند و نمی توان آن را انکار کرد. در واقع حالت چهره نشان دهنده خشم، ترس، انزجار، شادی، غم، تعجب و سایر حالات فرد است. پس اگر می خواهید سخنرانی موفقی داشته باشید، ابتدا باید بر ترس خود غلبه کنید و خوشحال باشید. داشتن چهره ای بشاش و پرانرژی، روحیه و اعتماد به نفس مخاطب را تقویت می کند و با دقت بیشتری به صحبت های شما گوش می دهد.

3- حرکت سر

قرار گرفتن سر گوینده و حرکات او کمک زیادی به ارائه یک سخنرانی خوب می کند. هر حرکت سر ایده خاصی را به مخاطب منتقل می کند و باید در جای مناسب خود استفاده شود. مثلاً اگر سرتان را خم کنید نشان می دهد که خسته شده اید و منتظر فرصت مناسب برای ادامه سخنرانی هستید. یا اگر سر خود را به پهلو خم کنید، نشان می دهد که به موضوع علاقه مند هستید و با دقت کامل گوش می دهید. می توانید برای تاکید بر یک نکته یا نشان دادن اهمیت آن، سر خود را تکان دهید.

حرکت سر شکل دیگری از زبان بدن در گفتار است و باید به درستی از آن استفاده کرد. حرکات سر می تواند سیگنال ها و ایده های مختلفی را به مخاطب منتقل کند. بنابراین باید معنی و مفهوم حرکت سر را به وضوح درک کرد و در زمان مناسب از آن استفاده کرد. این به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را به روش های آسان جذب کنید.

4- حرکات دست

دوره آنلاین زبان بدن زهرا شیراحمدی نه تنها منجر به حرکات سر می شود بلکه حرکات دست نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. اگر متوجه شده اید، اکثر مردم هنگام سخنرانی یا صحبت کردن به طور معمول دستان خود را حرکت می دهند. ثابت ماندن و حرکت در حین سخنرانی هیچ فایده ای ندارد زیرا نشان می دهد شما خشک هستید و می دانید چگونه مخاطب را خسته کنید.


حرکات دست یکی از انواع زبان بدن در گفتار است و به بهبود کیفیت گفتار کمک می کند. ونسا ون ادواردز می گوید: «محبوب ترین سخنرانان TED هنگام صحبت از دستان خود استفاده می کنند. این کار برای انتقال واضح پیام به مخاطب انجام می شود. در برخی موارد ممکن است مخاطب پیام شما را اشتباه متوجه شود، بنابراین استفاده از حرکات دست از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

به طور کلی استفاده صحیح از حرکات دست در سخنرانی به موفقیت در سخنرانی کمک می کند. به عبارت دیگر، حرکات دست برای مخاطب مشخص می کند که چه می گویید. بنابراین اگر می خواهید سخنرانی کامل و پرطرفداری داشته باشید، باید روی حرکات دست کار کنید و در موقعیت های مختلف از دستان خود کمک بگیرید تا پیام ها را بهتر منتقل کنید.

5- وضعیت بدن

ظاهر خوب بسیار مهم است و باعث می شود به عنوان فردی محترم و ارزشمند شناخته شوید. اما اگر بدن شما اشتباه کند، پیامی منفی به مخاطب خواهد فرستاد. بنابراین، در کنار سایر انواع زبان بدن در گفتار، باید به وضعیت بدن خود نیز توجه کنید. این شما را به یک مرد واقعی تبدیل می کند و سخنرانی شما را جذاب تر می کند.

برای بهبود وضعیت بدن، شانه های خود را از حالت کشیده خارج کرده و صاف بایستید. وضعیت شما در حین سخنرانی باید به گونه ای باشد که نشان دهد اعتماد به نفس دارید و موضوع سخنرانی را درک کرده اید. نباید طوری بنشینید که مخاطب فکر کند از حضور در جمع می ترسید یا فردی شلخته و بی نظم هستید.

در واقع، وضعیت بدنی شما نشان می دهد که آیا شما علاقه مند به حضور در مکان مشخص شده هستید یا خیر. اگر مخاطب احساس کند که انگیزه و تمایل کافی برای صحبت ندارید، به حرف های شما گوش نمی دهد. به عبارت دیگر، وضعیت بدن شما نشان می دهد که مخاطب چگونه رفتار خواهد کرد. بنابراین، اگر می خواهید مخاطبان خود را به وجد بیاورید و آنها را تا پایان سخنرانی همراه خود نگه دارید، باید موضع خود را اصلاح کنید.

نکات مهم زبان بدن در سخنرانی

هنگامی که انواع زبان بدن در گفتار را شناختید، نوبت به استفاده از آنها می رسد. این فرآیند چندان دشوار نیست و فقط به نکاتی و تمرین نیاز دارد. در این قسمت به توضیح نکات مهم زبان بدن در گفتار می پردازیم. اگر این نکات را رعایت کنید، سخنرانی بهتری خواهید داشت. به طور کلی نکات مهم زبان بدن در گفتار به شرح زیر است:

لبخند را فراموش نکن

همه ما در زندگی با افراد مختلفی روبرو می شویم. ممکن است با یک فرد جدید با صورت چین و چروک آشنا شویم. در این صورت ما نظر خوبی نخواهیم داشت یا او را خوب درک نمی کنیم. اما اگر همان فرد لبخند بزند چه؟ بدون شک متوجه خواهید شد که متوجه نشدید. این نشان می دهد که لبخند زدن می تواند دیدگاه مخاطبان شما را تغییر دهد. لبخند زدن در زمان عصبانیت دشوار است، اما غیرممکن است.

شما باید لبخند زدن را تمرین کنید زیرا لبخند شما باعث می شود مخاطب احساس راحتی کند و به شما لبخند بزند. نیازی نیست دهان خود را به طور کامل باز کنید، فقط گوشه دهان خود را باز کنید، زیرا باعث جذابیت بیشتر شما می شود. بنابراین اگر می خواهید سخنرانی به یاد ماندنی داشته باشید و بیشتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، لبخند را فراموش نکنید.

برخیز

قد بلند یکی از مهمترین نکات زبان بدن در سخنرانی است که توسط بسیاری از سخنرانان بزرگ رعایت می شود. وقتی قدتان بلند می‌شوید، انرژی بیشتری دارید و می‌توانید سخنرانی‌تان را با اطمینان بیشتری بیان کنید. از سوی دیگر، اگر شانه های خود را بالا انداخته باشید، به نظر می رسد که حوصله سخنرانی ندارید. اگر اینطور باشد باعث می شود مخاطب احساس بدی کند و توجه چندانی به صحبت شما نخواهد کرد.

ایستادن چندان سخت نیست و فقط کمی تمرین می خواهد. فقط شانه های خود را به عقب بکشید، چانه خود را بالا بیاورید و شکم خود را بکشید. به من اعتماد کنید، این اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. همچنین، صاف ایستادن به شما کمک می کند تا با اطمینان بیشتری صحبت کنید و راحت تر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

واضح و مطمئن صحبت کنید

سخنرانی شما بستگی به نحوه ارائه آن دارد. اگر می خواهید پیام شما شنیده شود و مخاطبان به آن عمل کنند، باید واضح و با اطمینان صحبت کنید. قبل از شروع سخنرانی بهتر است یک نفس عمیق بکشید و تمام انرژی منفی را از خود دور کنید. شما برای این سخنرانی زحمت کشیده اید و می خواهید بهترین عملکرد خود را ارائه دهید. بنابراین تصور کنید که با دوستان خود صحبت می کنید و باید چیز مهمی را به آنها بگویید.

این تکنیک ها به شما کمک می کند با مخاطبان خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید و واضح تر صحبت کنید. صدای شما باید واضح و بدون لکنت باشد. این بدان معناست که مخاطب دوست دارد صدای شما را بشنود و تمام ارتباطات شما برای او قابل درک باشد. همه این تکنیک ها مربوط به فن بیان است و نیاز به تمرین زیاد دارد. با حضور در دوره هنر بیان می توانید تمام رازها و فنون خوب گفتن را یاد بگیرید و سخنرانی های موفقی داشته باشید.