تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

آیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگرها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که تقریباً در هر کسب و کار و محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. دامنه استفاده از آنها به قدری زیاد است که گاهی اوقات می توانیم انواع چاپگرها را مشاهده کنیم. حتی در یک موسسه یا سازمان خاص مانند یک انتشارات یا نشریه روزنامه و غیره، مهم ترین چاپگرهای موجود در بازار که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، چاپگرهای لیزری و چاپگرهای جوهرافشان هستند. هر دو مزایا و معایب خود را دارند و کاربردهای خاصی دارند. مقایسه ها و بررسی های تخصصی ما به شما کمک می کند تا تصمیم بهتر و آگاهانه تری بگیرید.در این مقاله سعی شده است تفاوت های چاپگرهای جوهرافشان و پرینترهای لیزری به صورت ساده توضیح داده شود.

مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته تفاوت های زیادی در کارایی پرینترهای لیزری و جوهرافشان وجود دارد. اگرچه هر دو چاپگر مسئول چاپ هستند، اما عملکرد، هزینه های نگهداری و مزایا و معایب آنها نیز متفاوت است. سوال این است که چه عواملی این دو پرینتر را متمایز می کند؟ پرینتر جوهرافشان یا پرینتر لیزری چیست چاپگر جوهرافشان چیست؟

چاپگر جوهر افشان وسیله ای است که جوهر را به خوبی روی کاغذ پخش می کند. این نوع چاپگرها معمولاً از نظر قیمت و ظاهر مقرون به صرفه هستند.

از آنها برای چاپ متن و چاپ عکس با کیفیت بالا استفاده می شود. اکثر عکاسان از چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما ابتدا به خاطر داشته باشید که این نوع چاپگرها می توانند قیمت مناسبی داشته باشند. اما هزینه نگهداری و خرید کارتریج جوهر بالاست.

پرینتر لیزری چیست؟

چاپگر لیزری نیز یک دستگاه چاپ است. تفاوت این است که چاپ با چاپگر جوهر افشان متفاوت است. در عوض، این نوع چاپگر داده های دریافتی از کامپیوتر یا کامپیوتر را با کمک اسکن لیزری به کاغذ و نوار خالی منتقل می کند.

چاپگر لیزری

کارتریج های پرینتر لیزری به جای جوهر با یک ماده پودر مانند به نام تونر کار می کنند. پودری است که روی کاغذ کشیده می شود و با کمک اسکن لیزری و الکتریسیته ساکن متن مورد نظر روی آن چاپ می شود.

پرینترهای لیزری قیمت خرید بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان مدلهای مشابه دارند. اما به همان نسبت هزینه نگهداری کمتر و سرعت چاپ بالاتری دارد. بنابراین، خرید آنها ارزان تر به نظر می رسد.

چرا از چاپگر استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد؟ اکثر مردم چاپگرهای جوهرافشان را برای خرید انتخاب می کنند. اما مشکل اصلی این نوع چاپگر خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان خود استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و کارتریج از کار می افتد. اگرچه پرینترهای لیزری گران‌تر هستند، اما به نظر می‌رسد برای کسانی که با دقت از چاپگر استفاده می‌کنند، انتخاب بهتری باشند.

پرینترهای لیزری مجهز به تونر هستند. برخلاف جوهر، تونر حتی اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری خود استفاده نکنید، خشک نمی شود.

اما آنچه اهمیت دارد استفاده شما از چاپگر و نیازهای شما به آن است. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ تصاویر با وضوح بالا و وضوح بالا دارید. جوهرافشان به خوبی کار می کنند. اگر از همان چاپگر استفاده می کنید اما نیازی به چاپ رنگی ندارید. به یاد داشته باشید که یک چاپگر لیزری سیاه و سفید انتخاب کنید.

چاپگر تک رنگ چیست؟

البته، از آنجایی که نام چاپگرهای تک رنگ را بارها شنیده اید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا این چاپگرها نوع خاصی از چاپگر هستند یا اینکه چاپگرهای لیزری یا جوهرافشان محسوب می شوند.

پرینترهای لیزری تک رنگ

آنها چاپگرهای تک رنگ هستند که فقط سیاه و سفید چاپ می کنند. این چاپگرها فقط به یک رنگ مشکی نیاز دارند.

چاپگرهای تک رنگ را می توانید در مدل های جوهرافشان و لیزری با برندهای مختلف تهیه کنید.

چاپگر رنگی چیست؟

برخلاف چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارد. این چاپگرها حاوی جوهرهای رنگی یا رنگی هستند و انتخاب خوبی برای چاپ عکس و گرافیک هستند. مانند چاپگرهای تک رنگ، این نوع چاپگر را می توانید در مدل های جوهرافشان و لیزری پیدا کنید.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

اگرچه چاپگرهای لیزری و جوهرافشان هر دو فرآیند چاپ را انجام می دهند. اما تفاوت هایی نیز دارند. با دانستن این تفاوت ها، کاربران می توانند با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.

فناوری چاپ پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوتی که در مورد این دو چاپگر می توان ذکر کرد، تکنولوژی کار است. جوهر جوهر افشان از طریق یک نازل مخصوص روی کاغذ اسپری می شود. جوهر مایع از طریق نازل های کوچک جریان می یابد و متن یا تصاویر را چاپ می کند.

اما در پرینترهای لیزری از تونر استفاده می شود که نوعی پودر است. پودر رنگ حاوی ذرات بسیار ریز است. این ذرات به دستگاه می چسبند و سپس توسط غلتک های ذوب شده و به کاغذ می چسبند.

نکته: بزرگترین مشکل پرینترهای جوهرافشان مربوط به فناوری جوهر افشان است. برخی معتقدند جوهر روی کاغذ دیر خشک می شود و مستعد لکه شدن است.

اما چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای مانند چاپگرهای HP و Canon مجهز به سیستم تصحیح رنگ هستند. در نتیجه از این مشکل جلوگیری می کنند.

علاوه بر این کیفیت تولید کاغذ مخصوص چاپ نیز افزایش چشمگیری داشته و در نتیجه احتمال بازگشت جوهر کمتر شده است.

هماهنگی چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

وضوح یا وضوح چاپ به کیفیت چاپ اشاره دارد. این مقیاس بر حسب نقطه در اینچ محاسبه می شود. یعنی هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

بسیاری از مردم بر این باورند که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید بهترین وضوح چاپ را دارند.

شاید چند سال پیش این باور کاملا درست بود، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، اکنون برند اچ پی پرینترهای لیزری شگفت انگیزی تولید کرده است که با وجود لیزری بودن، وضوح چاپ بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان دارند.

حداکثر وضوح چاپ 1200 dpi x 1200 dpi است. بنابراین هنگام خرید هر یک از این چاپگرها مراقب وضوح چاپ باشید.

سرعت چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چاپگر لیزری: این نوع چاپگر مخصوص مشاغلی است که نیاز به چاپ روزانه در حجم زیاد دارند. به همین دلیل سرعت چاپ آنها بسیار بالاست. سرعت چاپ این نوع چاپگر 15 تا 100 صفحه در دقیقه است.

چاپگر جوهرافشان: چاپگرهای جوهرافشان سرعت چاپ کمتری دارند و به دلیل سرعت کمتری که دارند اغلب برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.

حجم چاپ ماهانه در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چاپگر بدون شک دارای قطعات داخلی است که در صورت استفاده بیش از حد معمول خراب می شوند. تولیدکنندگان چاپگر استفاده ماهانه بهینه از چاپگرهای خود را تبلیغ می کنند.

معمولاً چاپگرهای HP یا Canon، لیزری یا جوهرافشان، می توانند مقادیر زیادی در ماه چاپ کنند.

البته کارتریج های با کیفیت و ظرفیت بالا نیز در حجم چاپ ماهانه نقش زیادی دارند. پرینترهای جوهرافشان پرکاربرد می توانند تا 1000 صفحه در ماه چاپ کنند.

کارتریج های تونر معمولاً بزرگتر هستند. انتظار می رود یک چاپگر لیزری چیزی حدود 3000 صفحه در ماه را بدون نیاز به تونر جدید چاپ کند.

نکته مهم: به واحد درام توجه کنید: علاوه بر تونر، واحد درام در حجم چاپ ماهانه موثر است. واحد تن و درام هر دو قابل استفاده هستند. در حالی که در چاپگر جوهر افشان شما فقط به یک کارتریج برای جوهر نیاز دارید، در چاپگر لیزری به جوهر و یک واحد درام نیاز دارید.

واحد درام پودر تونر را به کاغذ منتقل می کند. هر بار که کارتریج تونر را دوباره پر می کنید، بررسی کنید که آیا به یک درام جدید نیاز دارید یا خیر. اگر از چاپگر لیزری خود به طور بهینه استفاده می کنید، ممکن است پس از 3 تا 4 بار شارژ مجدد کارتریج تونر، تنها به یک درام نیاز داشته باشید.

مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته هر کدام از این پرینترها مزایا و معایبی دارند. هر یک از آنها برای برخی از کاربران مفید است و برای برخی دیگر بسته به استفاده آنها کافی نیست. البته دانستن مزایا و معایب هر کدام به شما کمک می کند تا کار آنها را عمیقاً درک کنید. در زیر برخی از مهم ترین مزایا و معایب این دو پرینتر را فهرست کرده ایم.

مزایای چاپگرهای جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان به گونه ای طراحی شده اند که کوچک و سبک باشند و برای محیط های خانگی یا تجاری کوچک مناسب باشند.

آنها اسناد و عکس های رنگی با کیفیت بالا را چاپ می کنند.

آنها ارزان تر از پرینترهای لیزری هستند.

قابلیت چاپ بر روی انواع کاغذ را دارند.

کیت های پر کردن جوهر هزینه های چاپ را کاهش می دهد.

معایب پرینترهای جوهر افشان

به طور کلی، هزینه جوهر، نگهداری و نگهداری بالا است.

عملکرد آن کندتر از چاپگر لیزری است.

چرخه کار ماهانه کوتاهی دارد.

از رنگ می توان برای کشیدن و اعمال روی کاغذ استفاده کرد.

پر کردن کارتریج بدون جوهر در دست غیرممکن است.

از آنجایی که جوهر مایع است، اگر به طور مرتب از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر موجود در کارتریج به مرور زمان خشک می شود.

مزایای پرینترهای لیزری

سرعت چاپ بسیار بالایی دارند.

قابلیت چاپ با حجم و وضوح بالا را دارند.

چرخه کاری ماهانه بالایی دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

جوهر برخلاف جوهر خشک نمی شود و دوام بالایی دارد.

هزینه های تعمیر و نگهداری معقول است.

Hasara برای چاپگر لیزری

مشکلاتی در چاپ عکس ها و تصاویر رنگی پیچیده وجود دارد.

در مقایسه با چاپگرهای جوهرافشان، آنها بزرگتر و سنگین تر هستند.

به نوع کاغذ حساس است و برخلاف پرینترهای جوهرافشان قابلیت چاپ روی هیچ کاغذی را ندارند.

قیمت اولیه خرید آن بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است.

نتیجه

اینکه کدام چاپگر را می خرید و استفاده می کنید کاملاً به استفاده مورد نظر شما بستگی دارد. به عنوان مثال، چند بار از چاپگر استفاده می کنید، چقدر حاضرید برای آن هزینه کنید و برای چه هدفی از آن استفاده می کنید؟ اما قبل از انتخاب، هزینه های نگهداری و تعمیرات، قیمت روز چاپگر و برند آن را بررسی کنید و با توجه به خواسته و نیاز خود چاپگر مورد نظر را انتخاب کنید. این نکات می تواند برای شما بسیار مفید باشد و به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

متن کامل مقاله را بخوانید: تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری